Kada je reč o međunarodnom transportu robe, između zemalja na velikim udaljenostima, dva najučestalija vida prevoza  jesu vodeni  i avio transport. Iako je transport avionom brži, za prevoz robe velikih gabarita i ukupne težine koriste se pomorski putevi i brodovi.  Ipak, koji od ova dva vida transporta je povoljniji i efikasniji pokušaćemo da vam odgovorimo kroz četiri ključna faktora bitna za svakoga, ko planira transport robe na većim razdaljenima.

vodeni vs avio transport robe Lav Transport i Logistika (LTL)

1.       NOVAC

Pitanje koji je vid prevoza robe jeftiniji samo naizgled je jednostavno. Uglavnom  je zastupljeno mišljenje da je pomorski vid transporta daleko jeftiniji od transporta avionom. Ipak,  oni koji imaju dosta iskustva u međunarodnoam transportu  će vam skrenuti pažnju da ovo ne mora uvek da bude slučaj.

Troškovi transporta avionom i brodom u međunarodnom saobraćaju se formiraju na različite načine, te i krajnja cena može varirati u zavisnosti od ukupne težine tereta i njegove veličine. I dok se za avionski transport cena formira prostim proračunom veličine i težine tereta koji se prevozi, kod pomorskog transporta veći uticaj na krajnu cenu transporta ima veličina tereta.  Ukoliko je teret koji se prevozi manji od ukupne kubikaže kontejnera (standardna veličina 20’ i 40’) u kome se prevozi, onda se cena formira po broju kubnih metara koji zauzima. Tako je sa većim i težim isporukama transport okeanskim i pomorskim putevima dosta jeftiniji od avio transporta, ali što je kubikaža manja razlika u ceni između ova dva vida transporta se smanjuje.

2.       BRZINA

Kada je reč o brzini putovanja robe tu je svakako efikasniji i brži avio transport, a ako imamo u vidu da je i vreme novac, onda vaš izbor bez razmišljanjja treba da bude avion. Vreme isporuke robe brodom nekada može da traje i mesecima, dok ista roba na istoj destinaciji avionom može putovati jedan dan, eventualno dva. Ipak, kod međunarodnih selidbi, kod kojih je dobro imati dovoljno vremena da bi se pripremio stan u zemlji u kojoj se selimo, pa je pomorski vid transporta robe takođe prihvatljiv, naročito ako imamo u vidu da svakim danom brodovi postaju sve brži.

3.       POUZDANOST

Iako vodeni transport ima daleko dužu istoriju od transporta avionima, kada je reč o pouzdanosti u velikoj prednosti je avio transport. Takođe, iako se vrlo često dešava da usled lošeg vremena letovi budu otkazani i odloženi, nije neobična pojava da polasci brodom budu otkazani u potpunosti. I dok odlaganje leta za dan-dva može uzrokovati ozbiljne novčane gubitke za svaki biznis, uvek postoji mogućnost da se rezerviše neki drugi let koji obično sledi za nekoliko sati. Mnogo veći finansijaski fijasko predstavlja otkazivanje iskrcavanja i čekanje na nov brod, čiji je novi polazak uglavnom tek za nedelju dana.

4.       ŠTETAN UTICAJ PO OKOLINU

Sa rastom zagađenja kojim uništavamo naš životni prostor sve više pažnje se obraća i na ovaj faktor kada je reč o međunarodnom transportu. U ovoj kategoriji pobedu odnosi prevoz robe brodom, jer su ispuštanja ugljen-dioksida daleko veća kod prevoza robe avionom.  Ipak, kada govorimo o zagađenju treba imati u vidu i to da  najveći broj goriva i ulja koje koriste brodovi ide direktno u međunarodne vode. S obzirom na štetne efekte koje proizvode i jedno i drugo prevozno sredstvo, treba dobro razmotriti stepen  zagađenja koji se na ovaj način prouzrukuje, ali i uključiti i prethodno pomenute faktore kako bi doneli za vas najpovoljnije finansijsko rešenje.